Ugrás az oldal tartalmára

Kúnos Miklós

Hobbijaim

Makett készítés

U47 Type VIIB – Günther Prien (Revell 1/125)


Az U47 tengeralattjáró (fotó a makettről)

Rövid összefoglaló

Az U47-es típusú Német tengeralattjáróból 1936-1940 között 24 db épült. A sorozatos fejlesztések alatt 3 altípusa alakúlt ki: VIIA, VIIB és VIIC.

Igen hamar fény derült a VIIA típus több hátrányára (csekély üzemanyag-tartalék, ezáltal rövid hatótávolság). Ennek kiküszöbölésére a VIIB már kiegészítő külső tartállyal 33 tonna üzemanyag-többletet tudott magával vinni, ezáltal 2500 mérfölddel meghosszabbítva a hatótávolságot. A hajótest az A-variánshoz képest 2,1 méterrel volt hosszabb, és a merüléshez beépített tartályok méreteit is megnövelték. Ezen kívül némileg gyorsabb gépeket kapott, mint a VIIA, ezzel is növelve a hajó fürgeségét. Fegyverzete is változott a VIIA-hoz képest, 5 torpedóvető-csövet építettek be, négyet az orrba, egyet pedig a hajófarba.

A típus legkomolyabb tervezési hiányossága a levegőztető nyílások elégtelen száma és nem megfelelő elhelyezése volt, amelyet különböző külső levegőztető berendezés segítségével igyekeztek pótolni, mérsékelt sikerrel - így a hajó ezen rendszerét a VIIC osztály típusain már jelentősen átalakították.


VIIB-vel olyan híres parancsnokok harcoltak, mint Kretschmer (U-99), Prien (U-47) és Schepke (U-100).

Technikai adatok
Vízkiszorítás (tonna) 753 (felszínen) - 857 (lemerülve) - 1040 (harcra készen)
Hossz (m): 66,50
Szélesség (m): 6,16
Merülés (m): 4,74
Magasság (m): 9,50
Teljesítmény (LE): 3200 (felszínen) - 750 (lemerülve)
Sebesség (csomó): 17,8 (felszínen) - 8,0 (lemerülve)
Hatótávolság (mérföld / csomó): 8700/10 (felszínen) - 90/4 (lemerülve)
Fegyverzet: Torpedó: 14 db - 4/1 (orr / far-cső)
Akna: 26 TMA
Fedélzeti ágyú: 88mm/L45
Személyzet: 42-46 fő
Maximális merülés: körülbelül 220 m
U47 – Günther Prien
Vízrebocsátás 1937. február 27. - Germaniawerft AG, Kiel
Szolgálatba állítás: 1938. december 17.
Parancsnok: 1938. december – 1941. március Günther Prien korvettkapitány (1908. Január 16. – 1941. március 7.)
Eredmények: 10 bevetésen elsüllyesztve 31 hajó, megrongálva 5 hajó, (Köztük 1939. október 14-én elsüllyesztette a Brit Royal Oak csatahajót, 1940. július 2-án pedig megtorpedózta az Arandora Star felfegyverzett kereskedelmi gőzöst).
Konvoj-csaták: SC-2, HX-72, HX-79, HX-90, OB-29
Germaniawerft AG Kiel (eredeto fotó) Günther Prien fotója (eredeto fotó)

Germaniawerft AG Kiel (balra), Günther Prien (jobbra)

Az U-47 és Günther Prien bevetései:
Indulás Érkezés
1. 1939. aug. 19 Kiel 1939. szept. 15 Kiel bevetés
2. 1939. okt. 8 Kiel 1939. okt. 17 Wilhelmshaven bevetés
3. 1939. okt. 20 Wilhelmshaven 1939. okt. 21 Kiel
4. 1939. nov. 16 Kiel 1939. dec. 18 Kiel bevetés
5. 1940. febr.29 Kiel 1940. márc. 5 Wilhelmshaven
6. 1940. márc. 11 Wilhelmshaven 1940. márc. 29 Wilhelmshaven bevetés
7. 1940. ápr. 3 Wilhelmshaven 1940. ápr. 26 Kiel bevetés
8. 1940. jún. 3 Kiel 1940. júl. 6 Kiel bevetés
9. 1940. aug. 27 Kiel 1940. szept. 25 Lorient bevetés
10. 1940. okt. 14 Lorient 1940. okt. 23 Lorient bevetés
11. 1940.nov.3 Lorient 1940.dec.6 Lorient bevetés
12. 1941.febr.20 Lorient 1941.márc.7 elsüllyedt bevetés

A legemlékezetesebb bevetés

U-47 elhagyta Kiel kikötõjét 1939. október 8-án. A tornyon még a régi emblémája van, ezt váltotta fel visszatérte után a "Fujtató bika".

Az U-47 október 13-án érte el az Orkney-szigeteket. Itt kapta meg a BdU morze-üzenete, amely kiadta a parancsot az akció végrehajtására.

Estére a hajó már a part közelében haladt. Jól láthatóvá váltak a tengeri zárat alkotó, mesterséges zátonyként elsüllyesztett hajók roncsai. Prien a toronyban állt, távcsõvel kutatta a partvidéket - egy gépkocsi felvillanó reflektorait kereste. Nem sokkal késõbb rálelt a jelre: a hajó megállt, néhány tengerész a partra evezett, és a fedélzetre szállították Alfred Wehring ügynököt. Az Abwehr embere további fontos információkat adott át a kapitánynak, és megjegyezte, hogy nem éppen a legjobb idõpontban kerítettek sort az akcióra, miután a flotta java kifutott, és a kikötõben alig néhány ellenséges egység található.

Október 17-e hajnalán az U-47 már Scapa Flow mellett volt. Prien parancsot adott a merülésre. A legénység elárasztotta a ballaszttartályokat, a búvárnaszád pedig 90 méter mélységre merült. Prien általános pihenõt rendelt el, csak a szolgálatban lévõ legénység volt aktív, mindenki más nyugovóra tért, hogy az akció megkezdésekor pihentek legyenek, ezáltal is növelve a siker esélyeit. Az U-47 késõ délutánra készen állt rá, hogy végrehajtsa a tengeri hadviselés történetének egyik legvakmerõbb küldetését.

Günther Prien a fedélzeten

Prien a fedélzeten

Prien 19.00-kor adott parancsot az indulásra. A Hoim Sound felé vezetõ úton mindössze egyetlen kellemetlenség zavarta meg a tengeralattjárót. Már Rose Ness közelében jártak, mikor a megfigyelõk ellenséges hajót észleltek, így 23.17-kor Prien parancsot adott a merülésre. Az U-47 a felszín alatt, észrevétlenül haladt el az öreg teher-gõzös mellett, majd újfent felemelkedett. Éjfél elõtt elérték a Hoim Sound-nál lévõ átjárót. Prien felmérte az elõttük lévõ torlaszok alkotta védõrendszerét, és némi elégedetlenséggel vette tudomásul, hogy a vártnál némileg erõsebb áramlás miatt csak a tervezettnél nagyobb sebességgel tudnak áthatolni a mesterséges zátonyok rendszerén.

Az U-47 növelte sebességét, és behatolt a mintegy 15 méter széles átjáróba. Prien megpróbálta középen tartani a búvárnaszádot, ám egy váratlan áramlás elsodorta a tengeralattjárót, és az U-47 orra beakadt egy elsüllyesztett hajó horgonyláncába. A kapitány azonban nem vesztette el lélekjelenlétét: „Bal gép állj!" Jobb gép lassan hátra!" - hangzott a parancs, a búvárnaszád pedig szépen kifarolt a csapdából. Ugyan a tengeralattjáró hasa egy ízben súrolta a tenger fenekét, és a hajó hátsó traktusa is nekikoccant egy akadálynak, Prien átvezette a tengeralattjárót az alig 15 méter széles folyosón, amelyet elsüllyesztett roncsok határoltak.

A következõ bejegyzést, amely a hajónaplóba került, már az öbölben vetette papírra Prien. "Scapa Flow-ban vagyunk. Itt minden sötét, az egész öböl jól átlátható, Cava-tól délre semmi sem horgonyoz. Közelebb megyek." Az U-47 lassan, óvatosan bejárta a kikötõt, majd északnak fordult, abban bízva, hogy a jelentett egységek a támaszpont túlsó végében horgonyoznak. A tengeralattjáró egyre közeledett a kijelölt területhez, majd Prien azonosította a célpontokat: két csatahajót, illetve számos rombolót észlelt, a felderítés által jelzett repülõgép-hordozót azonban nem lelte. Két lehetõsége volt: tovább kutatni, vagy támadást indítani. Prien megállította a tengeralattjárót, és kiválasztotta a célpontokat: úgy döntött, hogy a hajóhoz közelebb horgonyzó, mintegy 3000 méterre elhelyezkedõ egységeket torpedózza meg. Günther kiadta a támadásra felszólító parancsot, a legénység pedig elindította a torpedókat. A torpedóparancsnok négy torpedót indított, ám az egyik beszorult a csõbe. A torpedók 00.58-kor hagyták el a vetõcsöveket. Az U-47 ekkor észak felé fordult, hogy a hajó farába szerelt vetõcsövekbõl is támadhassa a célpontokat. Az elsõ torpedó 01.01-kor csapódott be a brit csatahajóba. A detonációt azonban nem követték újabb robbanások: valószínûsíthetõ volt, hogy a gyújtószerkezet mondta fel a szolgálatot. Prien újfent tüzet vezényelt.

Három perccel késõbb hangos robbanások sorozata hallatszott, és hatalmas tûzoszlop emelkedett az éjszakai égboltra, bevilágítva a kikötõt. A célpont sûrû, fekete füstöt eresztett, majd lassan megdõlt, és alámerült a hullámsírba. Nem sokkal késõbb újabb találat mutatkozott, egy távolabb lévõ rombolót talált el az egyik torpedó. A támaszpont közben felbolydult: az öbölben horgonyzó hajókon sorra gyulladtak ki a fények, mindenhonnan kiabálás hallatszott, megszólaltak a parti õrség szirénái, a kikötõt átszelõ utakon pedig gépkocsik fényszórói rohantak. Az U-47 ekkor már alig 200 méterre úszott a parttól, vetõcsövei üresek voltak, egy alattomos áramlás pedig egyre beljebb sodorta a hajót a kikötõbe. Prien úgy döntött, hogy nem kockáztatja a legénység és a hajó épségét, és kereket old a helyszínrõl. "Egy csatahajó elsüllyesztve, egy további megsérült, három üresre lõttünk. Megkezdem a kifutást." - áll a hajónaplóban. A kapitány kiadta a parancsot a kormányosnak: irány dél. Az U-47 szerencsésen megúszta a vakmerõ támadást, de még elõtte állt egy nemkülönben nehéz feladat: át kellett navigálni a támaszpontot körülvevõ tengeri záron. Az elsüllyesztett hajókból álló zátonyok bonyolult rendszere alaposan megnehezítette a kormányos dolgát, ám végül csak sikerült átvezetnie a hajót az akadályok útvesztõjén. Még az utolsó pillanat is tartogatott kellemetlen meglepetést: az U-47 már majdnem kiért a veszélyes területrõl, mikor egy meredek móló bukkant fel, egyenesen a hajó orra elõtt. A kormányos csak gyors, erõteljes kormánymozdulattal tudott kitérni: a búvárnaszád az oldalára billent, és kevés híján nekisodródott a mólónak, de végül sikerült kitérnie az ütközés elõl. "Erõs kormánymanõver és 02.15-kor ismét szabadok vagyunk, csak egy könnyû sérülés van." - mondja a hajónapló bejegyzése. Az U-47 kiért Scapa Flow kikötõjébõl, és nagy sebességgel távolodni kezdett.

A Home Fleet egységei eközben egymás után vonták fel a horgonyt, és indultak a támadó után. Vízibombák robbantak és ágyúk dörögtek, de az U-hajó ekkor már messze maga mögött hagyta a brit haditengerészet megkésve reagáló egységeit.

Az U-47, amint az késõbb kiderült, elsüllyesztette a Home Fleet egyik büszkeségét, a 29.150 tonnás HMS Royal Oak csatahajót, és megrongálta a HMS Iron Duke egységet, amely olyan súlyos sérülést szenvedett, hogy két nappal késõbb egy közelben becsapódó bomba hatására elsüllyedt. (Bár az U-47-rõl kilõtt torpedó a mágneses gyújtószerkezet hibája miatt nem robbant fel, a hajótest páncéllemezeinek az illesztései a becsapódás következtében meggyengültek, így késõbb már egy kisebb detonáció is hatalmas léket nyitott a hajótesten.) Szemtanúk beszámolói alapján valószínûsíthetõ, hogy az U-47 búvárnaszádról indított torpedók még egy hajót megrongáltak - a HMS Pegasus sérülését azonban, miként a HMS Iron Duke-t ért találatot, soha nem ismerték el hivatalosan a brittek. A Scapa Flow elleni rajtaütés valódi súlyát mégsem a megrázó anyagi, inkább az elborzasztó személyi veszteségek adták ki: körülbelül 833 brit tengerész vesztette életét a támadás következtében.

A HMS Royal Oak (eredeto fotó)

HMS Royal Oak

Prien és az U-47 legénysége díszebéden Hitlernél

Az U-47 1939. október 17-én 11.44 órakor futott be Wilhelmshavenbe, ahol hatalmas ünnepléssel fogadták. A hajó teljes legénysége meghívást kapott Berlinbe, ahol Hitler üdvözölte õket. A lapok vezércikkekben számoltak be a fegyvertényrõl, Günther Prien - a tengeralattjáró fegyvernem katonái közül elsõként - személyesen Hitlertõl vehette át a Lovagkeresztet, az U-47 teljes legénysége pedig Másodosztályú Vaskereszttel lett kitüntetve. A tengeralattjáró flotta katonái új névvel ruházták fel Günther Prien-t: a kapitányt ettõl kezdve Scapa Flow Bikája néven emlegették. És hogy teljessé tegyék a diadalt, a személyzet által az U-47 tornyára felkerült a legendássá vált egyéni jelzés, a fehérrel festett fújtató bika.

A tengeralattjáró régi emblémája (eredeto fotó) Új embléma a fújtató bika (eredeto fotó)

A régi embléma (balra), és a fújtató bika (jobbra)

A brit Admiralitáson ellenben korántsem volt ilyen bizakodó a hangulat. A hadvezetés hírzárlatot rendelt el, majd, miután már nem odázhatták tovább a hivatalos bejelentést, az információ jelentõs részét visszatartották: csak és kizárólag a HMS Royal Oak elvesztését ismerték el, a másik két hajóról, illetve a személyi veszteségek tényleges mértékérõl mélyen hallgattak. A szigetország közvéleménye, bár csak korlátozott információhoz jutott, felháborodva fogadta a német rajtaütés hírét, a sajtó szinte pellengérre állította a haditengerészet vezérkarát. A büszke brit hadiflottát még sohasem alázták meg ennyire. A Scapa Flow ellen végrehajtott akció rádöbbentette az Admiralitást, hogy jóvátehetetlen hibát vétettek, mikor alábecsülték a német tengeralattjáró-flotta lehetõségeit.

Prien és Hitler kezet fognak (eredeto fotó) A legénység a tengeralattjáró fedélzetén (eredeto fotó)

Prien és Hitler (balra), a legénység (jobbra)

A végzet

1941. február 27-én egy brit konvoj támadása során a BdU-Op. parancsára egy Izland-közeli tengeri térségbe rendelték többek közt a tengeralattjárót is. 1941. március 6-án reggel Prien megpillantotta a brit OB-29 jelű konvojt, majd március 7-én reggel 04.54-kor leadta utolsó rádiójelentését, majd a kapcsolat megszakadt, és az U-47 eltűnt. Prien-t március 1-jével korvettkapitánnyá léptették elő, majd a Grossdeutschland Rundfunk közölte a világgal, hogy Günther Prien korvettkapitány és legénysége utolsó harci bevetéséről nem tért vissza.

1945-ben a brit adatok alapján vált ismertté, hogy a Volverine romboló 1941. március 8-án 05.18 órakor a viharos vízen észlelt egy felmerülő tengeralattjárót, megkísérelte legázolni, de az alámerült, mire 05.22-kor három vízibombát dobott le, és a tengeralattjáró hatalmas víz alatti robbanással végleg eltűnt. Ez az U-47 volt, amely egész legénységével az Atlanti-óceán mélyén nyugszik azóta is. Prien a legnépszerűbb és a legsikeresebb parancsnokok közé tartozott, több mint 200 ezer tonna ellenséges hajóteret süllyesztett el.

Merűlő akna (eredeto fotó)

A végzetes merülő akna

…és a modellről pár szó

A modell a megszokott módon készült, sorjázás, csiszolás, ragasztás, és festés. Bár meg kell jegyeznem, hogy borzasztó minőségű volt. Iszonyatosan sorjás volt szinte minden alkatrész és a fő elemek pedig pontatlanok voltak. Rengeteget szenvedtem míg a végére jutottam. Mire a megközelítőleg 1,5 centiméteres figurákhoz értem, már annyira elment a kedvem a rengeteg sorjázástól és csiszolástól, hogy ezek egy kicsit elnagyoltak lettek.

Miután a portakaró búrának rendelt üveglapokat összeragasztottam és egy megfelelő fenyő alapra elhelyeztem a kész művet a végeredménnyel végül is elégedett voltam. Jól mutat a polcon.

U47 tengeralattjáró belső felépítés (fotó a makettről) U47 tengeralattjáró belső felépítés (fotó a makettről) U47 tengeralattjáró belső felépítés (fotó a makettről) U47 tengeralattjáró belső felépítés (fotó a makettről) U47 tengeralattjáró belső felépítés (fotó a makettről)

A következő áldozat egy Submarine Type XXI U 2540 szintén nyitott változat és szintén a Revell-től. Természetesen az volt az első, hogy kibontottam és megnéztem a minőségét. Ez azonban úgy tűnik megfelelő kidolgozottságú ..de ez legyen egy másik történet.

U47 tengeralattjáró külső felépítés (fotó a makettről) U47 tengeralattjáró külső felépítés (fotó a makettről) U47 tengeralattjáró külső felépítés (fotó a makettről) U47 tengeralattjáró külső felépítés (fotó a makettről) U47 tengeralattjáró külső felépítés (fotó a makettről)

Ugrás a lep tetejére