Hobbijaim
Makett készítés
Submarine Type XXI - U-2540 (Revell 1/144)
Rövid összefoglaló
A Type XXI típusú tengeralattjáróból 1943-1945 között 118 darab épült. Az akkoriban vízrebocsátott technikák közül ez a fejlesztés volt a legveszedelmesebb. Ezt a típust kimondottan vadász tengeralattjárónak tervezték. Testének áramvonalas, letisztult kialakítása erős, 4000 lóerős dízel – elektro motorja segítségével víz alatt elérte akár a 17 csomós sebességet is mely alkalmassá tette, vízfelszíni hajó konvoj üldözését víz alatt.
Ha a német tengeri hadviselés csak egy-két évvel előbb vízre tudja bocsátani és bevetni ezeket a fegyvereket, ez talán megváltoztathatta volna az Atlanti háború kimenetelét a harmadik birodalom kapitulációja előtt.
Vízkiszorítás (tonna): | 1621 (felszínen) – 1819 (lemerülve) – 2100 (harckészen) |
---|---|
Hossz (m): | 76,70 |
Szélesség (m): | 4,08 |
Merülés (m): | 7,83 |
Magasság (m): | 11,32 |
Teljesítmény (LE): | 4400 (felszínen) – 4400 (lemerülve) |
Sebesség (csomó): | 15,6 (felszínen) – 16,9 (lemerülve) |
Hatótávolság (mérföld / csomó): | 15 600/10 (felszínen) – 35/5 (lemerülve) |
Fegyverzet: | Torpedó: 23 db – 6/0 (orr / far cső) |
Akna: 12 db TCM | |
Fedélzeti ágyú: 2x2 | |
Személyzet: | 57-60 fő |
Maximális merülés: | körülbelül 280 m |
Hajó (lajstrom szám) | Db. | Gyártó | Építés |
---|---|---|---|
U-2501 - U-2531 | 31 | Blohm und Voss, Hamburg | 1943 - 1945 |
U-2533 - U-2536 | 4 | Blohm und Voss, Hamburg | 1943 - 1945 |
U-2538 - U-2546 | 9 | Blohm und Voss, Hamburg | 1943 - 1945 |
U-2548 | 1 | Blohm und Voss, Hamburg | 1943 - 1945 |
U-2551 - U-2552 | 2 | Blohm und Voss, Hamburg | 1943 - 1945 |
U-3001 - U-3035 | 35 | AG Wesser, Bremen | 1943 - 1945 |
U-3037 - U-3041 | 5 | AG Wesser, Bremen | 1943 - 1945 |
U-3044 | 1 | AG Wesser, Bremen | 1943 - 1945 |
U-3501 - U-3530 | 30 | AG Wesser, Bremen | 1943 - 1945 |
U-2540
Az U-2540 lajstromjelű hajó a Blohm und Voss–nál készült Hamburgban. A motorja hidrogén-peroxidos üzemanyagot használt minek hatására jóval hosszabb időt tudott víz alatt tartózkodni, mint elődei és többek között ennek az újításnak köszönhetően volt gyorsabb is. Ugyanis két tényező befolyásolja a víz alatti haladást. Egyrészt a hajóknak sok időt kellett a felszínen tölteniük, hogy dízel motorjukkal haladva fel tudják tölteni akkumulátoraikat, másrészt víz alatt haladva jóval lassabbak voltak, mint egy esetlegesen őket üldöző és rájuk mélységi vagy merülő aknákat dobó romboló. Ezt a sebezhetőséget küszöbölték ki a XXI típusban hidrogén-peroxidos üzemanyaggal hajtott motorral. Itt kell megjegyezni, hogy a XXI-esek akkumulátor kapacitása is majd háromszorosa volt az előző típusokhoz képest. Ezt a motort egyébként Hellmuth Walter (1900 augusztus 26 – 1980 december 16) tervezte és röviden Perhydrol hajtóműnek hívták.
A hajótestet áramvonalasra tervezték, hegesztett lemezekből építették, és a gyártás meggyorsítása érdekében előre gyártott elemekből szerelték össze. Figyelemre méltó, hogy a tengeralattjáró nem kapott hajótesthez rögzített fedélzeti löveget. A konstrukció jellegzetességét az elöl, középen elhelyezett hang lokátor és a kapcsolódó hang lokátor tornyok adják. Ezt a hajót már úgy tervezték, hogy 1944 végén felújítja a szövetséges konvojok elleni harcot, ám a tengeralattjáró gyártását a szövetséges bombázok hadjáratai többször is meghiúsították. Ez is volt az egyik oka annak, hogy éles bevetésekben már nem tudták alkalmazni.
Érdemes még a fejlesztésekből kiemelni a hidraulikus torpedó-újratöltő rendszert, az élelmiszer tárolására szolgáló hűtőkamrát és a lopakodás képességét. Szinte észrevétlenül meg tudták közelíteni a célpontot úgy, hogy az akkori eszközökkel lehetetlen volt bemérni őket. Nem szabad megfeledkezni a kényelmi újításokról sem, hiszen ezen a hajón már volt zuhanyzó és a legénység szállása is sokkal kényelmesebb volt, mint az elődöknél.
Az U-2540 -t 1944 október 28-án bocsátották vízre. Éles harci bevetésen nem vett részt csak a 31. flotta tréningjén.
A hajó kapitánya 1945 február 24-én Oblt. Rudolf Schultze lett, egészen 1945 május 4-ig. Schultze 1922 május 19-én született Kronshagenben (Rendsburg) és 2000 szeptember 4-én halt meg Mannheim-ben (Germany). Az U-2540 -es előtt az U-61 -es kapitánya volt 1943 szeptember 16 és 1944 december 1 között. Schultze ekkor sem vett részt éles bevetésben, mert kapitánysága alatt az U-61 a 21. flotta iskola hajója volt.
Az U-2540-t rövid pályafutása végén 1945 május 4-én legénysége elsüllyesztette Flensburg közelében. 12 évig pihent a hullámsírban majd 1957-ben sikeresen kiemelték a tengerből. 3 év múlva a haditengerészet állományába került majd 1984-től a Német Haditengerészeti Múzeum kiállítási darabja lett Bremerhavenben ahol napjainkban is megtekinthető.
A többi XXI típus megmaradt példányát szétosztották a győztesek között. Az oroszok például 1972-ig használták a kapott darabot. Ebből is látszik hogy mekkora vívmány és fejlesztési bravúr volt a XXI típus kifejlesztése. Évekig nem tudtak hasonlót alkotni csak az atomerőmű alkalmazásával sikerült tovább lépni a tengeri hadviselés lépcsőjén……….és ezt a lépést a Revell is megtette. Hiszen megjelent egy új nyitott atom meghajtású hajó is. Nevezetesen a Nuclear Submarine SSBN ’Andrew Jackson’. Ez azonban legyen egy újabb történet.