Ugrás az oldal tartalmára

Kúnos Miklós

Hobbijaim

Makett készítés

Szerelőműhely


Szerelőműhely (fotó a makettről)

Nehéz történelmi hátterrel ellátni ezt a diorámát, hiszen ilyen műhelyből több is lehetet több helyen, több időben. Éppen ezért még a címét sem döntöttem el mi legyen. Ha esetleg valakinek van jó ötlete azt szivesen fogadom.

Megemlítésre méltóak viszont a jelenetben szereplő járművek amelyek a II. Világháború leg elterjedtebb személy- és teher-szállító eszközei voltak.

Nevezetesen:


Opel Blitz Type-s

Az Opel Blitz volt a németek legsikeresebb kísérlete arra, hogy szabványosítsák gépjárműállományukat (az 1930-as évek végén közel 100 különböző típusú gépkocsi állt német szolgálatban, ami óriási logisztikai nehézségeket okozott). A Blitz vezetőfülkéje acélból, teste pedig fából készült. A tí- pust számtalan feladatra vették igénybe, mentőautóként ugyanúgy megállta a helyét, mint mozgó javítóműhelyként, vagy parancsnoki járműként. A terepjáró képesség fokozásának érdekében a Blitz összkerékmeghajtást kapott, ezeket a példányokat Allradnak nevezték. A típust az összes hadszín- téren bevetették. Késői gyártású példányai pedig az acéltakarékosság jegyében fából és préselt papírból készült vezetőfülkét kaptak. A Blitz gyártása egészen 1944-ig tartott, amikor is a szövetséges csapatok sorra elfoglalták a gyártó üzemeket. A Blitz jól megépített teherautó volt, amely azonban bonyolultsága miatt mostoha körülmények között nem bizonyult kellőképpen megbízhatónak.

Technikai adatok:
Hossz (m): 6.04
Szélesség (m): 2.28
Magasság (m): 2.17
Súly (kg): 3290
Fegyverzet: nincs
Páncélzat: nincs
Motor: 70.5 LE-s Opel 6 hengeres benzinmotor
Sebeség (km/h): 80
Hatótáv (km): 410
Opel Blitz (fotó a makettről) Opel Blitz (fotó a makettről) Opel Blitz (fotó a makettről) Opel Blitz (fotó a makettről)

Kübelwagen Type-82

A Kübelwagen egyike volt a II. világháború legismertebb katonai gépjárműveinek és gyakorlatilag a német csapatok egyik védjegyévé vált az összecsapások során. A típus fejlesztése 1936-ban vette kezdetét, de tömeggyártása, a különféle elvárások folyamatos változása miatt csupán 1940-ben indult meg. Az apró Volkswagen ekkor egyből a német hadsereg szabványos személyszállító járművévé vált. A két legfontosabb követelmény, amelyeket a típussal szemben megfogalmaztak a kis tömeg és a könnyű gyárthatóság volt. Emellett a Kübel nagyon olcsó is volt. A megbízható, mozgékony és egyszerűen karbantartható gépjármű minden vele szemben támasztott követelménynek megfelelt. A gyártás 1944-es leállításáig közel 55 000 készült belőle. A típus változatai közül a Type 92-est zárt felépítménnyel gyártották. A jármű a sivatagban kezdetben szegényes teljesítményt nyújtott, de a speciális homokfutó kerekekkel felszerelt Tropenfest változat már minden szempontból megfelelt.

Technikai adatok:
Hossz (m): 3.74
Szélesség (m): 1.61
Magasság (m): 1.35
Súly (kg): 635
Fegyverzet: nincs
Páncélzat: nincs
Motor: 24 LE-s Volkswagen HIAR (985 cc.) négyhengeres benzinmotor (1943 márciusáig)
Sebeség (km/h): 100
Hatótáv (km): 600
Kübelwagen (fotó a makettről) Kübelwagen (fotó a makettről) Kübelwagen (fotó a makettről)
Kübelwagen (fotó a makettről) Kübelwagen (fotó a makettről)

BMW R75

A BMW már a háború elött is komoly motorokat gyártott, de a háború közeledtével a Wermachtnak szüksége volt egy gyors, mozgékony, könnyű járműre ami nem is túl bonyolult. A BMW-nek akkortájt az R25-ös 250-es egyhengeres modelljei voltak a legnépszerűbbek. Gyártásban volt még egy 500-as és egy 750-es BOXERMOTOROS modell is. A Wermachtnak két testvérmodellt gyártottak, a BMW R75-öt és a Zündapp KS 750-et. Ezek tulajdonképpen teljesen megegyeztek, ám az egyes típusok között voltak különbségek.

Más motorokat építettek az Afrikában állomásozó egységeknek és mást az Orosz frontra. Az oldalkocsis változatoknak kardánhajtásuk és hátramenettel szerelt váltójuk volt. 1942 augusztusától a BMW és a Zündapp együtt termeltek a nagyobb hatékonyság érdekében. A BMW oldalkocsiját megtartották az egyszerűségre és felfüggesztése miatt. Több mint 20.000 darabot készítettek belőle évente és a motorok a legkeményebb orosz hideget is ugyanúgy bírták mint Afrika 50 fokos melegét.

Az R75-öst 1943 végéig gyártották amikor is a Eisenachz-i gyár olyan súlyos bombázást kapott, hogy le kellett állni az R75-ös gyártásával. Ezután kizárólag a Zündapp gyárban készültek oldalkocsis katonai motorkerékpárok. A rengeteg legyártott darab többsége megsemmisült, amik megmaradtak azokat a nyugatnémet katonaság még rendszerben tartotta az ország viszonylagos helyreállításáig.

Egy rendesen restaurált példány a mai napig kiválóan motorozható, és napi rendszerességgel használható. A gyűjtők körében, a jövőbemutató technikája miatt vált különösen népszerűvé. A megmaradt gyártósorokat szeretik a németek felhasználni később is. Nem volt ez másképp az R75 gyártósorainak esetében sem, ugyanis AWO-700 néven kidobtak egy kis szériában gyártott motort ami tökéletesen megegyezett a jó öreg R75-el.

Technikai adatok:
Súly (kg): 420
Motor: Kéthengeres felülszelepelt Boxermotor (OHV)
Lökettérfogat (cm3): 745
Teljesítmény (kw/LE): 19/26
Sebeség (km/h): 95
Fegyverzet: nincs
Páncélzat: nincs
BMW R75 (fotó a makettről) BMW R75 (fotó a makettről) BMW R75 (fotó a makettről) BMW R75 (fotó a makettről)

Egyéb fotók a jelenetről:

A jelenet egyébb részletei (fotó a makettről) A jelenet egyébb részletei (fotó a makettről) A jelenet egyébb részletei (fotó a makettről) A jelenet egyébb részletei (fotó a makettről) A jelenet egyébb részletei (fotó a makettről) A jelenet egyébb részletei (fotó a makettről) A jelenet egyébb részletei (fotó a makettről) A jelenet egyébb részletei (fotó a makettről)

Ugrás a lep tetejére